Bent u aansprakelijk gesteld?

Aansprakelijk gesteld worden is nooit leuk, maar wanneer iemand schade heeft geleden door uw toedoen dan kunt u daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Meestal gebeurt dit per brief of mail kort nadat de schade zich heeft voorgedaan. Voor u is het van belang zo snel mogelijk de verzekeraar waar uw aansprakelijkheidsverzekering zzp loopt op de hoogte te stellen. Dit doet u door de aansprakelijkheidstellingsbrief naar de verzekeraar te sturen met daarnaast uw verhaal van het hele gebeuren. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk met eventuele bewijsstukken en vermeld daarbij waarom u denkt dat u wel of niet aansprakelijk bent voor de geleden schade.

Erken geen aansprakelijkheid

Of u nu volgens wetgeving aansprakelijk gesteld kan worden of niet zal door de aansprakelijkheidsdeskundigen worden bekeken. Erken zelf nooit op voorhand dat u aansprakelijk bent. Door wetgeving en/of jurisprudentie kan het zo zijn dat u helemaal niet aansprakelijk hoeft te zijn.
De persoon die u aansprakelijk stelt zal zeer waarschijnlijk zijn advocaat of rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Blijf kalm en rustig. U wordt namelijk bijgestaan door de juristen van uw aansprakelijkheidsverzekeraar.

Uw aansprakelijkheidsverzekeraar zal eerst een aantal zaken doornemen alvorens zij de zaak verder oppakken:

  • Redactie van de polis (o.a. is de naam, adres, rechtspersoon, verzekerde correct)
  • Klopt de schade met de verzekerde hoedanigheid (bijvoorbeeld: U bent schilder. Heeft de schade te maken met het vakgebied schilderen en niet met iets anders zoals het aanleggen van elektriciteit)?
  • Is de premie betaald?
  • Welke specifieke clausules zijn van toepassing?

Wanneer dit allemaal in orde is, zal de aansprakelijkheidsstelling verder in behandeling worden genomen. Het is daarom enorm van belang dat u uw polis op eerder gestelde punten altijd goed bijhoudt. Wanneer u dat niet doet en er blijkt achteraf dat er iets aangepast had moeten worden of de premie is niet betaald, dan zal de verzekeraar een ingediende aansprakelijkheidstelling niet in behandeling nemen.

Vormen van aansprakelijkheid

Een ander aspect waar u heel goed naar moet kijken zijn de vormen van aansprakelijkheid waar u wel of niet voor bent verzekerd conform uw polis. Deze kunnen o.a. zijn:

  • Algemene aansprakelijkheid: u heeft schade veroorzaakt aan mens of goederen/zaken en uw bedrijf wordt hiervoor aansprakelijk gesteld.
  • Risicoaansprakelijkheid: men is aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door de eigen kinderen, schade veroorzaakt door uw pand (bv afvliegende dakpannen), schade veroorzaakt door werknemers, schade veroorzaakt door een in het bezit zijnde huisdier etc etc
  • Productaansprakelijkheid: er is materiële schade of letsel ontstaan veroorzaakt door een product die uw bedrijf heeft verkocht, gemaakt, behandeld, bewerkt, geïmporteerd of geëxporteerd. Voor de schade wordt u aansprakelijk gesteld.
  • Beroepsaansprakelijkheid: schade die beroepsbeoefenaars maken zonder dat daar vooraf een zaak- of letselschade aan vooraf gaat. Hierbij gaat het puur om de schade die de benadeelde alleen financieel treft. Bijvoorbeeld omzet derving of vermogensachteruitgang.
  • Milieuaansprakelijkheid: uw bedrijf wordt aansprakelijk gesteld voor schade door een plotselinge milieuaantasting.
  • Werkgeversaansprakelijkheid: uw bedrijf wordt aansprakelijk gesteld voor schade of letsel van uw medewerker(s) door een bedrijfsongeluk, onderweg van en naar bedrijf, beroepsziektes en eigendommen van werknemers.

Afhankelijk wat voor beroep u doet, kan het bovenstaande heel belangrijk zijn. Lees daarom aandachtig uw polis door. Mocht u vragen hebben, neem dan contact op met uw verzekeraar.